Tuesday 1 May 2012

Air Mata Rasulullah





Salam...
Saudara budiman,
Betapa kasihnya Nabi Muhammad saw kepada kita umat akhir zaman. Umat pilihan, walaupun jarak antara kehidupan kita dengan kehidupan Nabi sudah melebihi 1400 tahun berlalu.Ingatan Nabi tidak pernah padam dari denyut nafas hidup Baginda.Ya, sahabat dizaman Nabi, utuh iman mereka tetapi seandainya umat akhir zaman ini seutuh iman para sahabat, pasti itu yang dirindui Nabi.Manakan tidak, hingga akhir hayat baginda, tidak lekang dari bibir Baginda yang mulia menyebut,"ummati,ummati,ummati; umatku,umatku,umatku".Insan yang bagaimana lagi yang tersangat menyayangi diri orang lain selain Baginda Nabi Muhammad saw.Hatta seorang bapa, apabila bergelut dengan kematian, terlupa segala, ingatan tertumpu pada diri sendiri, tetapi tidak sekali-kali Nabi Muhammad saw.
Saudara...
Dulu.......sebelum diri ini menerima Islam sebagai pegangan dan Nabi Muhammad sebagai Rasullallah, tidak terperi rasa kebencian di hati dek kerana termakan (kurang mengkaji) oleh dakyah-dakyah golongan yang tidak bertanggungjawab dan menyelewengkan fakta kebenaran Nabi Muhammad saw sebagai insan yang teramat mulia.Pelbagai tuduhan dilemparkan ke atas diri Baginda yang mulia. Tetapi setelah iman dicampakkan ke dalam hati.......tiada insan yang lebih dicintai melainkan Nabi Muhammad saw.Walaupun kadang-kadang diri terlalai, tapi fitrah hati teramat ingin kembali mengasihi dan mengikuti sunnah Nabi........
Bayangkan saudara....... Nabi Muhammad saw menangis apabila apabila seorang sahabat Baginda, Ibnu Mas'ud yang disuruh Nabi saw membaca al-Quran, "Bacakankanlah al-Quran untukku, maka Ibnu Mas'ud membaca Quran surah an-Nisa ayat 41, "Maka bagaimanakah (halnya orang kafir nanti), apabila Kami mendatangkan seseorang saksi (Rasul) dari tiap-tiap umat dan Kami mendatangkan kamu (Muhammad) sebagai saksi atas mereka itu (sebagai umatmu)."Kemudian Rasululllah saw bersabda, " Cukup sampai di sini,".Aku menoleh kepada Rasul saw, ternyata kedua matanya mengecurkan (mengalirkan) air mata. (Mutafaqalaih).
Saudara...
Baginda menangis kerana tidak berimannya manusia yang kafir (belum menerima Islam) kepada ajaran yang Baginda bawa.Apakah yang dapat menolong golongan yang tidak beriman ini menghadapi Allah nanti di akhirat.Ajaran Baginda Nabi bukan rekaannya tetapi datangnya dari Allah , tuhan pencita sekalian makhluk  dan Nabi diutuskan sebagai rahmat kepada sekalian alam.Pilunya hati Baginda di atas tidak berimannya manusia yang tidak ingin beriman dengan agama yang dibawanya iaitu Islam. Terdapatkah manusia yang menangis kerana kita tidak mahu beriman, saudara? Tetapi kerana kasihnya Nabi kepada umat yang tidak muslim.......Baginda menangis...........

Wallahualam.


*Teman-teman yang masih dalam kepercayaan selain Islam....kajilah dan telitilah sejarah dan fakta kebenaran Islam bukan melihat kepada segelintir umat islam yang sudah jauh menyimpang dari kebenaran Islam, kalian akan bertemu kebenaran seandainya hati kita benar-benar ingin mencari Tuhan.........Tuhan akan menunjuk jalan dan tidak akan disia-siakan.





No comments:

Post a Comment