Tuesday 9 August 2011

Hikmah Ramadhan

Assalammualaikum,
Pembaca budiman...
Bulan Ramadhan datang lagi.suatu bulan yang dijanjikan pahala berganda bagi sesiapa sahaja Muslim yang mendambakannya.Di awalnya rahmah, pertengahannya keampunan dan pengakhirannya dibebaskan dari neraka.Betapa beruntungnya seorang Muslim itu dihadirkan ke dunia. dan betapa beruntungnya Muslim yang bernaung di bawah payung rahmat Nabi Muhammad s.a.w. Pada mereka dijanjikan suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan iaitu Lailatul Qadar.Diampunkan dosa bagi sesiapa yang benar-benar mengharap pengampunan Rabbnya.Dikabulkan segala permohonannya bagi mereka yang meminta kepadaNya....
Sungguh indah dan bermakna perjalanan hidup seorang Mukmin itu seandainya diamati dengan pandangan mata hati.Tiada yang rugi atas apa yang dilakukan walaupun kecil sekiranya ia dilakukan mengharap keredhaan Allah.Berpuasa sepatutnya sudah menjadikan kita seorang Mukmin yang bertakwa, tetapi dapatkah kita? InsyaAllah boleh...
Bercerita tentang bulan puasa ,saya berasa istimewa sungguh bulan Ramadhan ini.Di bulan Ramadhanlah, saya dipilih Allah untuk berada di dalam agamaNya.Di bulan Ramadhan di dalamnya dijanjikan rahmat, pengampunan dan pembebasan dari neraka bagi sesiapa sahaja individu Muslim yang ingin meraih keredhaan Allah.Allah Maha Besar di atas segala ilmu dan kekuasaanNya.Di atas segala kebesarann dan kekuasaanNyalah berlaku segala sesuatu dengan hanya berkata, "Jadilah, maka jadilah ia". Maha Suci Allah.



Ya Allah...
dalam aku termangu
Kau ilhamkan sesuatu
Tetapi aku buntu
Kerana sesungguhnya aku manusia dungu
waktu itu...

Ya Allah...
Sewaktu aku mencariMu
Sungguh terkedu aku
Betapa malu untuk aku mengaku
Kejahilanku membelengu...

Ya Allah...
Tetapi sirna itu tetap datang
Terus menyapa lubuk hatiku yang paling dalam
Membimbing fitrahku ke arahMu

Tetapi ya Allah...
Semakin fikiranku menyangkalMu
Hatiku semakin sayu...

Mujur di celah kecelaruan itu
Kau hadirkan kekuatan dalam hatiku
Untuk mengaku bahawa Engkau tuhanku........

No comments:

Post a Comment